#ДіалогТУТ

«Щоб у вас було стільки грошей, скільки мені дає Путін!»

Село Залісці на Тернопільщині, що в десяти кілометрах від Почаєва, перед війною традиційно зустрічало прочан, які йшли до святинь Почаївської Лаври. Зараз опікується тими, хто рятується від жахів війни. А ще — намагається вистояти під тиском упередженого ставлення до УПЦ.

І в усіх обставинах люди тут намагаються жити, користуючись у повсякденні правилами, яких навчає Святе Письмо.

Я познайомилась із залісчанами в березні 2022 року, коли приїхала разом із дітьми з Києва, який тоді перебував у напівоточенні російською армією під ракетними й артилерійськими обстрілами. Селяни зустрічали нас зі сльозами. І вразили щирою гостинністю й добротою. При нагоді захотілося розповісти нашим читачам, яка існує перлина живої народної віри серед українських скарбів. Та, яку хотілося б зберегти.

Покровська церква в Залісцях. На горизонті — Успенська Почаївська Лавра

Прості люди в сто разів святіші

— За великим рахунком, у нас село як село, — розповідає настоятель Покровської церкви в Залісцях протоієрей Андрій Герасим. — Просто селу повезло. Така благодать Божа, що ми близько біля Почаївської Лаври. І були дуже хороші наставники, священники, які духовно виховували, приклад показували.

Настоятель Покровської церкви в Залісцях протоієрей Андрій Герасим

Отець Сергій Олійник, люди його пам’ятають. Дуже інтелігентна людина. Він іще маленьким хлопчиком входив до складу найкращих співаків Почаївської Лаври. Добре грав на скрипці, в школі викладав Закон Божий, хором керував, співанки робив. Вісімнадцять років послужив у Залісцях. 

А потім був отець Сава, архимандрит. Він сам родом з Волині. Подвизався в Почаївській Лаврі монахом. Коли за радянської влади в Лаврі ввели обмеження на кількість братії, багатьох монахів розсилали по приходах. І отця Саву прислали в Залісці. Він, звичайно, дуже журився, але сприйняв це як волю Божу. І 22 роки прослужив у нас.

Молодим помер, у 60 років. Жив тут прямо при храмі, на церковній території. Там хатинка невеличка є. Повністю присвятив себе духовному вихованню села. Він був для людей особистим прикладом — у той атеїстичний час. Монах ревносний, голос гарний, проповіді його люди слухали. Він плакав з тими, хто плаче, радів з тими, хто радіє. Під його впливом дуже багато молоді пішло вчитися в семінарію. Ставали священниками. А потім отець Анатолій теж тримав цю лінію духовного виховання.

Отець Матфей Стаднюк, виходець із нашого села, працював секретарем у двох патріархів, унікальний священник. Раніше, як приїздив у село, то просив мене, щоб я його повозив по селі. От їдемо ми десь і якась бабуся картоплю збирає. Він каже мені: «Зупинися». Бабуся до нього підходить і бере благословення. Він до мене: «Отець Андрій, запам’ятай, що ці люди, прості люди, вони в сто разів святіші, ніж ми з тобою разом узяті».

Почаївська Лавра від нас — приблизно 10 кілометрів. Люди раніше йшли пішки туди на службу. Митрополит Тернопільський і Кременецький Сергій згадує, як він приїздив до бабусі (його батьки звідси родом) і з мамою вони йшли пішки в Почаївську Лавру. Мама казала: «Прислуха́йся, що служиться, що співається, особливо до голосу диякона». Народ благочестивий жив не просто якимось обрядом, а саме вірою.

Пам’ятаю, колись у Вишнівцях — невеличке історичне містечко недалеко від нас — питає мене один чоловік: «Звідки ви, батюшка?». Я відповідаю: «Із Залісців». «О, — каже, — там віруючі люди живуть». — «Звідки знаєте, по чому то визначаєте?» — «А я раніше возив хліб на базар, і одній бабусі не вистачало пару копійок. Я їй пропоную: “Та не треба, беріть так! Чи донесете колись”. І за тих пару копійок вже й забув. А наступного разу бачу — приходить: “Я вам маю заплатити”. — “Та не треба було!” — “Ні, я боюся гріха”». І так він запам’ятав, що люди в нас богобоязнені.

Звичайно, в селі всякі є. Але здебільшого народ живе вірою. Раніше ще більше, а зараз ми всі духовно ослабли. 

Покровська церква в Залісцях

Люди йшли на службу і співали напам’ять акафіст або й два акафісти. Тому що село дуже розкидане, майже на 10 кілометрів. Кому п’ять кілометрів іти, кому шість. І що, він буде даремно час витрачати? Акафіст по дорозі прочитає.

Був такий раб Божий Климент. Клим — у селі його називали. І дали йому кличку Тринадцятий Апостол. Тому що він бороду носив, Святе Письмо дуже любив. От діти бігають, а він каже: «Так, хто хоче на морозиво?» Усі хочуть! «Одну кафізму мусите прочитати». І поруч стоїть, помилки виправляє. Дитина прочитає, а позаду вже чекає черга — теж хочуть кафізму прочитати, щоб отримати на морозиво. А він сідає й пояснює, що це означає, що ви прочитали.

Дотепер люди, які ходять до храму Божого, згадують його. А тоді серйозно до цього не відносилися. Це вже зараз, коли самі стали дорослими, мають дітей і онуків, вони розуміють, наскільки це було цінно в той час. Чоловік, який знав Псалтир напам’ять! Уявіть собі, раб Божий.

Традиція в нас така, що якщо помирає людина, то поки я не прийду відспівувати, не менш як добу непрестанно читається Псалтир. А потім ще до сорокового дня люди просять, щоб приходили до тієї хати, де жив покійний, і читали хоч по три кафізми. 

Не те, що церква, і двір церковний не вміщав усіх

— Пишуть, що 300 священників з вашого села вийшли.

— Коли ми збирали відомості, то десь 250 нарахували. Але село вимираюче. Пізніше люди підходили й говорили: «Ви моїх священників не записали, й моїх…» Деяких пропустили — тому що вони вже покійні і родичів уже нема, хто б міг підказати. Тому ми узагальнюємо до 300. Живих немає вже стільки — понад 100 померли.

При мені — а я 20 років є настоятелем — більш як двадцять священників рукоположилося. Це вже мої учні, які приходили, в хорі співали, паламарили, яким давав я характеристику.

— До війни до вас паломники приїжджали, які до Почаєва їхали…

— Що стосується паломників, то основне село, в якому вони зупинялися, — це Дзвиняча, поруч, біля нас. Але раніше щорічні хресні ходи не мали таких масштабів, як зараз.

Звичайно, в нас зупинялося багато странників. І странників цікавих люди згадують. Деякі поховані в нас на кладовищі. Їм давали якусь кімнатку, вони там собі жили. І коли хтось приходив, щоб люди не празднословили, бувало, странніца відкривала Євангеліє й читала, допоки людина не скаже: «Дякую, до побачення» і не піде.

Був у нас псаломщик Іов Коровець. Невеличка хата в нього, велика сім’я. Але всі знали, що він приймає странників. Сам спав на підлозі, а странників де міг ложив на печі, на ліжку — нікому не відмовляв. У радянські часи йому намагалися перешкодити. Приходили до хати й казали, що не можна приймати. Але він приймав далі. Навіть одній жінці було одкровення. Сниться їй той, як владика Сергій каже, не при хаті згадуючи, і говорить: «Я в селі нікого не боюся, тільки того Іова». Такий Іов був милосердний.

Останніх п’ять років до нас заходив щорічний хресний хід із Хмельницька. Там є отець Віктор. Його бабуся розповідала йому, що брала на себе такий подвиг — іти до Почаєва, але не на свято Почаївської ікони, 5 серпня, а 2 серпня, на пророка Іллі. Щоб 1 серпня бути в нас на всенощній, 2-го — на службі і потім помаленьку йти в Лавру, відсвяткувати там свято Почаївської ікони і тоді вже назад. Так отець Віктор змалечку після тих розповідей бабусиних мав мрію — попасти до Залісців.

Одного разу прийшов із хресним ходом — небагато їх було, десь 30 осіб. І так йому сподобалося, що він узяв уже за традицію, щоб проходити через наше село.

— Чи багато у вас зараз вимушених переселенців?

— Зараз небагато. Деякі вже додому поїхали, як стало спокійніше. Зараз буде більш як двадцять, певно. Люди молодці. Із біженцями є різні нюанси, якісь іскушенія, але люди з терпінням це все переносять. Як приїхали — з любов’ю останнє готові були віддати. Слава Богу, що люди такі, прості. А в цій простоті, мабуть, вся тайна зберігається віри в Бога. Ще й священники, які з нашого села вийшли, моляться за село, за нас. Так ми, слава Богу, і тримаємося.

Хресний хід на свято Покрови Божої Матері у Покровській церкві у Залісцях

А в радянські часи на пророка Іллі не те що церква не вміщала людей, і двір церковний не вміщав! У середньому приходило до десяти тисяч вірян. Можете собі уявити? Зараз люди згадують і жаліють, що немає такого духовного єдинства. Виставляли пости міліцейські навколо на десять кілометрів, на різних стежках, які знали. Міліція казала, що не можна в цей день їхати в Залісці. Забороняли. Але люди добиралися як могли. 

Пам’ятаю благочестя приклад такий. Бабуся одна жила, Марія. 700 метрів від храму приблизно. На двох костилях ходила — ноги майже недвіжимі. Не пропустила жодної служби. І щоб добратися до храму на дев’яту, виходила о шостій ранку! А коли померла, її похорон був якраз на заупокійну батьківську суботу. Родичі в неї десь були, але де? Телефонів ніхто не мав.

Поруч жив церковний староста. Він вирішив ховати Марію. «Що, — каже, — батюшка, будемо чекати? Не знаю нікого з її родичів, нам не дзвонили і не писали».

І ось уже похорон, я маю прийти панахиду служити, і уявіть собі, цілий бус приїжджає її родичів із Рівненщини та Кременеччини. Староста питається: «Хто вам сказав?» А вони кажуть: «Ми не знали, що вона померла. Просто рішили — відвідаєм нашу родичку, давно не були…» І зібралися всі. Таке маленьке диво було. Господь всіх покликав на похорон до цієї благочестивої бабусі.

Тут, бачите, кожна сім’я — то окрема добродетель, про яку можна писати. Кожна по-своєму. Одна бабуся каже: «Батюшка, я така грішна, так треба багато молитися, а я не можу. Тільки три кафізми в день прочитаю зранку, і главу з Євангелія, два акафісти, ранкові й вечірні молитви. Більше не можу молитись, простіть мене, батюшка…»

Дай Бог, щоб усі так молилися. Ці люди мене дивують і підбадьорюють.

Такий раб Божий Федір. Каже: «Я о шостій ранку встану собі, ранкові молитви почитаю, главу Євангелія, кафізми — і за себе, і за жінку. Бо в неї дуже багато роботи, вона замучена до вечора». Такий простий сільський чоловік.

Матушка отця Матфея, який був секретарем патріарха, Феодосія, розказувала, що в піст мама їм, дівчатам, забороняла навіть у дзеркало дивитися. Мало бути все строго, благочестиво, ніяких послаблень навіть у такому плані.

«Якщо хоч крок ступите, всіх буду давити КамАЗом»

— Однак у вас є суперечки з представниками іншої юрисдикції…

— Це залежить від місцевої влади. Якщо по старих районах — Шумський, наш, Збаразький, і Кременецький… То на Кременеччині не було жодного переходу до ПЦУ. А Шумщина і наша Збаражчина, Вишнівеччина — тут влада ініціювала ініціативні групи. Шкода, що знаходились бажаючі. Чи їм казали, що треба так робити.

Нас викликали декілька разів, розмовляли з нами. Саме влада. Переконували, деколи зверхньо до нас відносилися, наче вони розумніші за нас.

Взагалі вони дуже далекі від віри. Кажуть: «Нам не треба посередників між Богом і нами». Так само зневажають і ПЦУ-шних священників, просто використовують їх для політики. Зробити «перехід» — так, а щоб молитися богобоязненно, то ні. У них сильний елемент атеїзму у світогляді. Однак практика показує, що якщо сам народ не збереже віру, то одному священнику дуже важко.

Наші люди просто якісь мученики. Я деколи стикаюсь із розкольниками, а люди постійно.

Митрополит Тернопільський і Кременецький Сергій на престольному святі Покрови Божої Матері у Покровській церкві у Залісцях

Перше вересня, вчителі йдуть на медкомісію. Приходять до лікарки. Вона має тиск перевірити чи серце. Питає, з якої церкви. Каже: «У вас неправильна церква. Ви в іншу маєте ходити. А того попа треба виганяти вже». Чи наші торгують на базарі в Тернополі, їх бачать і кажуть: «О, москалі поприїжджали». Різни прізвиська придумують. І так постійно.

Молода сім’я поїхала в лікарню — дитина хвора. Питають у них, як ім’я дитини. А дали ім’я Кирило. «А, Кирило! То ви ще й із Залісців!» І пішло… Так що людям дуже важко. Я навіть дивуюся, як вони це все витримують. 

— Але ж я не чула від ваших ані російської мови, ані проросійських настроїв.

— У нас взагалі немає проросійських настроїв у селі. Люди живуть своїм простим життям.

Але ті, хто мають ненависть, хочуть її компенсувати на нас. Буцімто ми за руський мир. Я навіть слова такого ніколи не виголошував! І навіть не чув. Ані в проповідях нашого владики Сергія, ані в приватних розмовах. Наш владика взагалі не любить за політику говорити. Він каже про благодать, про радість життя з Богом, про віру, покаяння. Ось про це в нього постійний призив. А їм треба ворога. 

— Це дуже прикро, нам єднатись треба, скільки років нас роз’єднували…

— Так, консолідація потрібна в суспільстві. Не знаю, чому вони не розуміють. 

А цей хресний хід, що тепер ішов… Із Хмельницька не мав іти. А тут вони кажуть, що йдемо. І ці три дні можна було писати якийсь детектив.

Лишилося їм буквально вийти з Вишнівця, пару сотень метрів. І тут знайшлися люди — небагато їх було — радикально настроєні. Міліція їм у цьому підіграла.

Я вирішив хоча би дітей забрати, підвезти, то мені теж перекрили всі дороги абсолютно. Кажу: «Я ж із цього села, мені треба в село заїхати. Я місцевий». «Ні, — кажуть, — нічого не знаємо». І з матюками, з ненавистю такою… Слава Богу, це вже позаду.

Староста з сусіднього села на жигулях їхав, узяв жінку свою, щоб під’їхати ближче до Почаєва і пройтися пішки. То йому в сусідньому селі перекрили дорогу. Вдарили в лице, жінку кинули під машину. Під’їхала поліція, сказала, аби той староста, якого тільки що побили, віддав свій мобільний телефон і документи. Той каже: «А яка причина?» «Ви звинувачуєтесь у тому, що ви колаборант». 20 хвилин протримали, сказали: «Вам дальше проїзду немає». До тих молодих людей, які агресивно кричали, поліція ніяк не звернулася, а йому заборонили їхати. Хоча він не казав, що на хресний хід. Просто що треба в село. Але ніби відчували, що він хоче йти.

А про великий хресний хід ви, мабуть, багато чули.

На третій день у Вінниці йшло небагато людей, десь із двадцятеро. І знов зустрілися з такою агресією… Чоловік на КамАЗі побачив їх і каже: «Якщо хоч крок ступите, всіх буду давити». А там двоє дітей — хлопчик десяти років і дівчинка тринадцяти. Уявляєте, наскільки вони злякалися?

Якимось чудом вирвалися, потім полями йшли, їх там по полях шукали. Потім у нас ночували, і діти кажуть: «А тут нас не будуть бити?» «Ні, — кажу, — тут слава Богу».

Але як таке може бути, така велика різниця? Декілька кілометрів, і там б’ють, а тут приймають і чаєм поять, їсти дають, і взагалі немає ніякої агресії. А це — результат проповідей священиків із ПЦУ. Якщо таке розповідати простим людям, як вони будуть налаштовані?

Ось у Вишнівцях — стою, бачать, що священник, підходять двоє молодих людей: «Так, ви, москалі, ми до вас прийдемо скоро, з вами розправимось». І один каже до мене: «Тобі Путін платить дві тисячі доларів на місяць, аби ти тільки служив тут. Якщо це неправда, то перехрестися». Це неправильно, але я не витримав. Перехрестився і кажу: «Щоб у вас було стільки грошей, скільки мені дає Путін!»

Той чоловік побілів, видно що слину ковтає помаленько. Тихим-тихим голосом каже: «А що, це неправда?» Я відповідаю: «Ні». «А чого ці священники, — показує рукою на храм ПЦУ, — так розказують у своїх проповідях? Я тоді всім буду казати, що це неправда».

Нас гонять… до Христа

Зараз по Україні як усе проходить? Збирають село. Переважна більшість, звичайно, в храм не ходить. І починають говорити, що наші руки всі в крові, що від Путіна гроші получаєм. Навіть розумні люди, які мали б розуміти, що це неправда, і вони вірять чомусь.

У нас у Вишнівецькому благочинні 15 храмів. Із них тільки чотири лишилися, які не потерпіли від розколу. А так у кожному селі є розколи. Де побудували собі нові храми. Де не дають навіть у хатинці служити. Але наш народ такий, як каже про нього один батюшка з Миколаївщини: «Я такої віри ще не бачив». Люди йдуть у хатинку молитися, нещасну бідну хатинку. Для них це храм. А ті вистроїлися в коридор і кричать: «Ганьба».

А люди йдуть і моляться, і ніхто їх не переконає. При цьому зберігають любов і терпіння. Ненависті в них, слава Богу, немає. Це ознака, що вони живуть благодаттю Божою. Що Бог у їхньому серці.

Ніхто з хресного ходу не казав, що хоче помститися. Жаліють, звичайно, що є такі, що їх гонять, але й їх жаліють.

У Залісцях є прихильники ПЦУ, але вони не роблять ніякої політики. Бо страх Божий в людях є. Деяким пропонували: «Ми дамо гроші, тільки зробіть ініціативну групу і запустіть процес переходу до ПЦУ». Люди відмовлялися. Вчителям казали: «Виженем з роботи». Ті відповідають: «Виганяйте». І в нашому селі ніхто не погодився.

— Якщо церкву захоплюють, до неї потім ходять?

— На Західній Україні ходити в церкву — то традиція. Це вже в крові людей. Тому ходять як на роботу — навіть слідкують, хто був, хто не був у храмі. У деяких селах установили чергування — цієї неділі йде ця вулиця вся. Вся сім’я йде до храму. А ті, хто не можуть вийти, мусять собі знайти заміну. Наступної неділі йде інша вулиця. І так хочуть показати видимість, що їх багато, що за ними правда.

Шкода таких. Вони компенсують свою ненависть до церкви, до священника, який жодного слова не сказав поганого. І владика Сергій каже: «Ви зауважте це слово — гонять. Куди гонять? До Христа гонять нас ближче. Ми розслабились, а через цих людей Господь нас підганяє. А може, через нас Господь хоче спасти цих людей, щоби ми показали свою любов, своє терпіння до них, своє смирення. І вони подивляться і скажуть — так вони дійсно православні…»

Як зараз розрізнити, де православний, а де ні? І ми, і вони називаємо себе православними. Так нам треба проявити прощення. Звичайно, в цьому гонінні найважче зберегти любов до тих, хто тебе гонить. Це велике випробування. І люди його проходять, я бачу. Слава Богу, молодці.

Коли включаються емоції, тоді людина не розуміє всього до кінця. І ми помітили, що найбільше переходів храмів відбувається, коли люди емоційно накручені. Після Майдану. Томос дали — людей накрутили. А війна — то взагалі людям дуже важко.

— Що вам допомагає триматися?

— Без Почаївської Лаври на Західній Україні не знаю взагалі, що би було. Владика Сергій наскільки має багато такої духовної сили… Буває, тільки я можу подзвонити й розповісти ситуацію по п’ятьох приходах, не рахуючи інших храмів благочиння, що там відбувається. І владика всіх підбадьорює: «Що сталося? Біда. Нічого, Господь поможе. Матір Божа покриє».

Тут без благодаті неможливо було б устояти. І владика Сергій нас попереджував: «Не дай Бог осудити когось. Осудите — все, благодать Божа відійде. Не зможете устояти». Просто жити вірою. Так Господь милує нас.

Престольне свято Покрови Божої Матері у Покровській церкві у Залісцях

У нас один батюшка залисецький перейшов до ПЦУ. Побув кілька місяців, потім до нас повернувся. Каже: «Там окрім політики нічого немає. Ніякого духовного життя».

А якось зібралися разом молодіжки залисецька і тернопільська. Поїхали в ліс, шашлики пожарили, якісь конкурси в них. Потім в кінці всі замучені. Хтось запропонував: давайте кожен розкаже, як він прийшов до віри.

Почали з тернопільської, їх було до 40 осіб. Як вони розповідали, то така тиша в лісі настала, навіть пташки, певно, слухали. Не було жодної людини, яка би просто традиційно була православною, народилася в селі, ходила в храм і так далі. Кожен прийшов або з секти, або з розколу, і прийшли свідомо. Роздумували. Через різні скорботи. А деякі ходять до церкви, а батьки не знають. Бо якби взнали, то й невідомо, що би там було тій дівчині чи тому хлопчикові.

Потім дійшла черга до нашої молодіжки. Вони відповідають: «А що ми можемо сказати? Ми народилися в такому селі, і для нас це буденно. Ми просто православні, і все». А ті прийшли до віри, і коли чуєш їхні історії, звичайно, що укріпляєшся у вірі. Віра — то велика таємниця духовного життя спілкування з Богом.

У нас люди хочуть жити і вірити так, як жили діди й прадіди.

— Уже не вперше нашу Церкву переслідують. Які у вас сподівання?

— Коли йшов хресний хід через Вишнівець, багато людей бачили і чули, як відносяться до нас. Навіть сектанти підходили до наших людей і казали: «Як би ми хотіли, аби нас так гнали! Це ж ознака того, що ви істинна Церква. Коли вас гонять, тоді дуже багато благодаті Бог дає».

Гоніння мобілізують людей духовно. І молитися більше хочуть, і каятися. Стають духовно ближчими, гуртуються, як сім’я.

Один батюшка каже: «Коли нас гнали і ми в хатинці служили, то ніхто не сперечався, тільки молилися. Вже побудували, слава Богу, свій храм. Таке благолєпіє. І тут починається: хто чим незадоволений — хто хором, хто батюшкою, то їм не на ту годину служба. Завжди якесь недовольство». А тоді, каже, не було, одним серцем жили, одними устами прославляли Бога.

Є, видно, промисел Божий у тому, аби ми щось потерпіли, хоч трошечки.

Фото: Андрій Волянюк

Друзі! Долучайтеся до створення простору порозуміння та єдності)

Наш проєкт — це православний погляд на все, що відбувається навколо Церкви і в Церкві. Відверто і чесно, на засадах взаємоповаги, християнської любові та свободи слова ми говоримо про те, що дійсно хвилює.

Цікаві гості, гострі запитання, ексклюзивні тексти — ми існуватимемо й надалі, якщо ви нас підтримаєте!

Ви донатите — ми працюємо) Разом переможемо!

Картка Приват (Комінко Ю.М.)

Картка Моно (Комінко Ю.М.)

Читати далі: