#ДіалогТУТ

Оце колупання в нашому Статуті — так колись робили комуністи

ВІД РЕДАКЦІЇ. Нещодавнє інтерв’ю нашого друга й учасника нашого проєкту протоієрея Георгія Гуляєва YouTube-каналу «Віче» було присвячене висновку релігієзнавчої експертизи Статуту про управління УПЦ, виконаного Державною службою з етнополітики та свободи совісті за дорученням РНБО.

Із майже годинної розмови ми вибрали для вас 5 ключових тез.

Усе багатогранне життя Української Православної Церкви намагаються звести до одного документу

Церква для когось — це може бути виключно якась структура з певними ієрархами — одіозними, скандальними. А для мене це — я, мої парафіяни, знайомі. Тобто ті люди, які йшли за Христом.

І коли я бачу, що життя всієї Церкви зводиться до документу, який вдало чи не вдало аналізується юристами…

Я вам відкрию невеличкий секрет: ми два рази в церковному житті відкриваємо церковний статут. Перший раз — коли реєструємо його, і другий раз — коли виникають якісь проблеми. Весь інший час він лежить у сейфі, і ніхто ніколи в нього не заглядає. Він настільки пространно написаний — до прикладу, статут парафії.

А є реальне життя, певні відносини, які регулюються зовсім іншими моментами. Це Євангеліє, освіта священника, відкритість парафіян і та база, на якій священник вибудовує життя на парафії.

Експерти беруть конкретний документ, роблять конкретні висновки. Але <…> майже 30 сторінок їхніх висновків будуть зведені до однієї сторіночки і фактично до однієї фрази, яку тиражуватимуть засоби масової інформації: «Експерти зробили висновки, що…»

Я проти таких стереотипів <…> такої стигматизації, яку дуже легко нав’язати і від якої дуже важко позбутися. Я за більш складний світ — не в тому сенсі, що «не все так однозначно», а коли за певною формою, за певним походженням є дуже складна людська душа і дуже складна структура, яку я називаю Церквою, сприймаю як місце, де можу знайти спасіння для своєї душі; яку я люблю і, звичайно, буду захищати.

***

Керманичі російської федерації теж казали: «Війни не буде. Навіщо ви нагнітаєте?»

Подальша доля цього документу може бути як «прийняли до відома» і просто відклали. Це може пройти просто як якась інформаційна подія, бо не менш гучні події відбуваються навколо нас, і все може просто перекритися інформаційною стрічкою. Але я також розумію <…> як, за бажання, можна використати всі ці речі. <…>

Є певна логіка подій, і, на жаль, я спілкувався з людьми, які в очі мені казали так, як свого часу казали Лавров, чи Путін, чи інші керманичі російської федерації: «Війни не буде. Що ви нагнітаєте? Навіщо ви це кажете?»

Так і я спілкувався зі своїми, скажімо так, колегами з інших конфесій — «Чого ви переживаєте, не буде ніякого захоплення храмів! Не буде ніхто нікого забороняти». А потім стоїть священник у розпачі на парафії…

Це болюче питання.

***

«Так, вони на мене впливали, та чи впливався я?»

Мені стільки разів казали, що я «московський піп», що я в певний момент уже починаю вірити, що я «московський піп». Але я не московський піп.

Я українець, належу до Української Православної Церкви. І оця постійна недовіра, коли тобі постійно кажуть: «Ви лукавий. Ви викручуєтесь. А розкажіть… А покажіть… А документи…»

Знаєте, ми не відрікаємось від своєї історії. <…> Я прекрасно пам’ятаю <…> що я був рукопокладений 1998 року — майже 25 років я священником служу. І я розумію, що за цей час я спілкувався з цілою купою людей, які певним чином на мене впливали.

Вони впливали, та чи впливався я?

Я спілкувався з патріархом Кирилом, з митрополитом Іларіоном (Алфеєвим), з усією верхівкою московського патріархату. Ну й добре — вони зі мною поспілкувалися й виїхали.

А я при цьому спілкувався ще з Блаженнішим Митрополитом Володимиром, з прекрасними людьми, які надихали і досі надихають, і з якими я досі живу, молюся і служу.

І дійсно, я не можу показати іншого документу, окрім того, що я був рукопокладений у 1998 році.

***

Як іще ми маємо доказати, що любимо свою країну?

Криза полягає в тому, що в нас виник певний казус, і про це говорять каноністи — коли ми не можемо не об’явити автокефалії. Взагалі таке красиве слово, якого немає ані в Євангелії, ані в жодному каноні.

В жодному каноні немає слова «автокефалія». Ми не можемо відкрити якусь книгу правил і щось там знайти. Це неологізм, який виник нещодавно. А для когось автокефалія уже стала, як то кажуть, проблемою.

Я за що виступаю, чому з’явилася моя критика рішень ДЕСС чи певних владних органів? Я хочу попросити знизити оцей градус протистояння.

Тому що, повторюю: ми — громадяни України, які залишилися тут. Ми не виїхали ані в росію, ані за кордон. Ми залишилися тут не тому, що ми «агенти впливу», а тому що любимо свою країну. Повірте нам, як іще ми маємо це доказати?

***

У нашому віровченні немає речей, які б наносили шкоду державі

У нашому віровченні немає речей, які б наносили шкоду державі. Тобто оце колупання в нашому Статуті й намагання прив’язати нам «афілійованість» — дуже, знаєте, такий собі термін… Зв’язок. Ми намагаємось зрозуміти глибину цього поняття.

<…> Так колись робили комуністи. <…> Створювали непомірні податки для Церкви, радянський Фонд миру, де Церква була вимушена платити. Люди просто не тягнули це й храми закривалися, парафії «укрупнялися». Але Церква вижила. <…>

Мій Господь Ісус Христос вчив, що коли тебе вдарять по правій щоці, ти маєш підставити ліву. Та коли відбувався суд над Самим Христом, прийшла людина, слуга первосвященика, і просто вдарила Христа по щоці. Христос не підставив другу щоку, а запитав: «Якщо Я зробив щось погане, скажи. А якщо ні, то навіщо ти б’єш Мене?»

Іноді здається, що християни — це, говорячи молодіжним сленгом, такі терпіли, які будуть терпіти й мовчати. <…> Та коли справа доходить до того, що чиїсь дії гублять людину, ми не будемо мовчати.

Ми не змовчали стосовно російської агресії. І християнам росії ми зараз кажемо: «Що ви робите, навіщо ви нас б’єте? Якщо ми зробили щось погане, скажіть, а як ні, то нащо це все?»

І так само кажемо державі, яка намагається обмежити нас у правах, наліпити певні ярлики. <…>

***

Повну версію цікавої бесіди дивіться у відео.

Друзі! Долучайтеся до створення простору порозуміння та єдності)

Наш проєкт — це православний погляд на все, що відбувається навколо Церкви і в Церкві. Відверто і чесно, на засадах взаємоповаги, християнської любові та свободи слова ми говоримо про те, що дійсно хвилює.

Цікаві гості, гострі запитання, ексклюзивні тексти — ми існуватимемо й надалі, якщо ви нас підтримаєте!

Ви донатите — ми працюємо) Разом переможемо!

Картка Приват (Комінко Ю.М.)

Картка Моно (Комінко Ю.М.)

Читати далі: