#ДіалогТУТ

«Церква це не стіни, а люди»

Після початку повномасштабної війни ми всі стали іншими людьми. І не боїмося в цьому зізнаватися. Не вдаємо з себе провидців чи пророків, яким «і так було видно», що росія нападе. Ні, у вірогідність загарбницької війни неможливо було повірити. Навіть попри військову агресію росіян з 2014 року.

Як змінилося життя та служіння українського духовенства на прикладі одного священника — ведемо відвертий діалог з нашим давнім другом, настоятелем храму в ім’я великомученика Димитрія Солунського в м.Благовіщенське (Кіровоградська область) протоієреєм Валентином ШЕВЧУКОМ.

Сім’я протоієрея Валентина та Ольги Шевчуків

Ми маємо звітувати людям, куди йдуть їхні пожертви

— Отче, хочу розпочати розмову з запитання, як ви знаходите для себе відповідь на дилему, чи треба розповідати про свої добрі справи. З одного боку, в Євангелії Господь навчає, що наша ліва рука не має знати, що робить права. Тобто добро треба робити таємно. З іншого боку, якщо ми мовчимо, люди навкруги починають вірити усьому, в чому безпідставно звинувачують нашу Церкву.

Як ви вважаєте, чи треба розповідати про свою волонтерську діяльність? Бо я збираюся запитувати вас саме про неї.

— Я зазвичай так і відповідаю, що більшість справ ми, дійсно, робимо втайні. Але для авторитету Церкви і щоб люди розуміли, куди йдуть їхні пожертви, ми маємо звітувати, як використовуємо ті матеріальні блага, які отримуємо на церкву. Тим більше що направляємо все для допомоги іншим і в тому числі для військових також.

На наших сторінках у соцмережах я намагаюся виставляти мінімальний відсоток того, що ми робимо, не все висвітлюю. Буває, не встигається, а інколи, думаю, нехай, і правда, щось залишається втайні.

То давайте, щоб не акцентувати на добрих справах, поговоримо взагалі про те, як змінилося ваше життя після початку повномасштабної війни. Що зникло з вашого служіння як священника, а яка діяльність додалася?

— Узагалі все помінялося. А як іще могло бути після того, як ми пережили той перший день, а точніше ранок, 24 лютого? Коли увечері спокійно лягали спати, в Києві, де якраз проходив Форум дружин священнослужителів, а вранці вибухи довкола Києва розбудили нас. Звісно що змінилася думка.

До того ми чули з розмов близьких, рідних, як ідуть на сході бойові дії. Знову ж таки, різні версії озвучувалися. Наприклад, що в основному воюють ополченці з нашими українськими військовими. Так говорилося, і цьому вірилося.

Під час волонтерської поїздки с протоієреєм Олександром Клименком

Коли відбулося повномасштабне вторгнення, ми вже самі пережили те, що колись з історії вчили — як німці рано вранці напали на Радянський Союз. Ще й час такий — під самий ранок, коли людина відпочиває, нервова система розслаблена. А тут потрібно було рятувати життя.

Дуже мені запам’яталося, як почали зідзвонюватися між собою матушки, щоб мати можливість виїхати з Києва до своїх сімей додому, тому що на вокзалі була паніка. Ми кого могли підібрали, намагалися іншим допомогти.

Тому не просто думка змінилася — повністю перевернувся світогляд. Я реально зрозумів, що не все, що говорилося, було правдою. На нас напала сусідня країна, напала росія. Треба було це визнати.

Собор у Фефанії не підтримали ті люди, які живуть не церковними канонами, а пророцтвами

Дуже важливою опорою для мене стало відеозвернення Блаженнішого, яке вийшло того ж дня, 24 лютого, і в якому він закликав росію припинити бойові дії, просив, щоб Російська Федерація зупинила наступ. На жаль, предстоятель Російської православної церкви, патріарх Кирил, зайняв іншу позицію.

Через це я долучився до підписантів — священників, які звернулися до предстоятелів п’яти Помісних Православних Церков з проханням розглянути цю позицію патріарха Кирила й надати їй оцінку. Від людей була велика підтримка цього кроку.

Подальші звернення, які підписанти готували, я вже не підтримував. Для мене було достатньо Собору, який відбувся у Феофанії. Після рішень Собору я мав, що людям у храмі відповідати.

Хоча деякі прихожани не сприйняли ухвал Собору. В основному, як я помітив, Собор не підтримали ті, хто не по канонах Церкви, не по правилах, не по духу соборності живуть, а по пророчествах. Такі люди й досі кажуть, що без патріарха не буде Церкви, що це вже розкол, і тому подібне.

Я для себе чітку позицію зайняв і поминаю за богослужінням тільки нашого правлячого архієрея. А людям, які запитують, пояснюю, що й серед святих однієї думки не було, однак якщо більшість ухвалювала на Соборах рішення, то меншість їх приймала.

Першу нашу фуру з гуманітаркою двічі приїжджали оглядати зі зброєю

Щодо нашої волонтерської діяльності, про яку ви запитували, то вона розпочалася з перших днів повномасштабного вторгнення.

Я родом із Чернівців. Чернівецька єпархія тісно співпрацювала з Румунською Православною Церквою, а з Румунії тоді йшло дуже багато гуманітарної допомоги. У мене були виходи на єпархію, я зателефонував туди, запитав, як можна організувати доставку вантажів до нас. Нинішній владика Нікіта, а тоді секретар Чернівецької єпархії, каже: «Присилайте машину, завантажимо». Так прибула перша партія допомоги, близько 10 тон.

Коли приїхала перша фура, нас перевірила як поліція, так і військові (тероборона). І це було по-людськи неприємно, тому що до 24 лютого ми з більшістю зустрічалися, спілкувалися, жартували, а тут таке вороже ставлення. З іншого боку, намагався і їх зрозуміти, адже вони виконували свої обов’язки. Пізніше мене люди навіть заспокоювали: «Ну й добре, що перевірили — і вони будуть спокійно спати, і ви». Другу фуру гуманітарної допомоги ми вже доставили у співпраці з представниками міської ради.

Гуманітарна допомога від парафіян Благовіщенського деокупованим територіям

Потім, коли відбулася деокупація Херсонщини, також організувалися й завезли по тамтешніх селах гуманітарну допомогу. Збирали самі: люди приносили хто хлібчик, хто олію, цукор, борошно, крупи. А ми відвозили й на місці роздавали тим, хто потребує.

Наприкінці осіні чи навіть пізніше, коли сформувався підрозділ бойових медиків, я підключився, пройшов підготовку, отримав сертифікат бойового медика й відбув на ротацію. Раз у Боровій Харківської області був, наступного разу в Часів Ярі.

Інколи хлопці питають, до якої Церкви належу, бо для них головне, щоб не до тої, яка напала на нас

Що з ротацій ви для себе винесли як християнин та священнослужитель?

— Я хотів відчути те, що відчувають наші військові. Бо в тилу ти з військовими говориш по-одному. А коли побував там, сприймаєш їх уже по-іншому і спілкуєшся з ними, як кажуть, на одній ноті. Розумієш, чому вони мовчать, коли їх запитують: «Ну, як там на фронті?» Після того, як побуваєш там, дійсно, говорити не хочеться.

— Чим може священник допомогти військовому?

— На ротацію ми виїжджаємо не як духівники, а як медики. Але, як-то кажуть, священника здалека видно.

Інколи запитували, до якої Церкви я належу, бо для них головне, щоб не до тої, яка напала на нас. Я вважаю, що ми дійсно є Українська Православна Церква, яка після Собору в Феофанії є незалежною в своєму управлінні, а духовний зв’язок, зрозуміло, ми з усіма Православними Церквами будемо підтримувати.

А так запитання, в основному, стосуються духовних тем. Про сповідь, що саме треба говорити. Про молитву. Приємно, що після наших розмов хлопці обіцяли обов’язково приїхати на сповідь безпосередньо до мене на парафію.

Не ставили вони запитань про те, «чого я маю каятися у вбивстві людини, якщо вона ворог і напала на мою державу»?

— Знаєте, які я висновки зробив, тісно спілкуючись з хлопцями, з якими познайомився під час ротацій? (А це водії евакуаційних машин, бойові медики.)

Був у нас такий випадок. Ми жили в підвалі, на сходах стояла банка з салом. Час від часу прибігала криса, залазила в ту баночку й тягала звідти сало. Хтось із хлопців сказав: «Хто там має автомата, давайте її зараз нейтралізуйте» То вони передавали автомат один одному і ніхто не зміг вистрілити в ту крису.

От такі добрі, хороші в нас хлопці. Не з якоюсь злобою чи люттю воюють… Багато хто з них після років на заробітках повернувся додому й пішов добровольцем захищати державу.

Наш храм відкривався 2019 року, і вже тоді ми відчули весь «накал» Томосу

Люди, які бачать вашу діяльність, не запитують про те, чому ви «досі в УПЦ»?

— Для мене це ще з 2018 року розпочалося. Так вийшло, що відкривався наш храм в 2019-му і вже тоді ми пережили, як-то кажуть, весь «накал» Томосу. Сміялися навіть, що на освяченні в нас поліції та співробітників СБУ було більше, ніж парафіян.

Але я від початку зайняв позицію, що я в цій Церкві хрещений, прийняв у ній сан і міняти її не збираюся. Хоч і в газеті потім писали, що «в отця Валентина з-під ряси зірки на погонах виглядають».

— Що ви відповідаєте тим, кому у вас щось звідкись «виглядає»?

— Як я сказав, Собор у Феофанії багато чого розставив по своїх місцях. Хоча хочеться, щоб і надалі були якісь кроки. Але поки той статус та той стан, який є, мене влаштовує.

— Що взагалі можна відповісти тим людям, які бачать наше життя та служіння, але схвалення російським духовенством військової агресії проти нашої держави перекриває для людей будь-які наші патріотичні ініціативи?

— Якщо людина дійсно хоче почути, тоді можна щось розказувати й пояснювати. Інша річ — що не хочуть чути, стоять на своїй позиції, на своїй думці.

Але, справді, цікаво виходить. Ти допомагаєш, працюєш, а люди по телевізору та в інтернеті бачать те, що бачать, і в них складається зовсім інша думка.

Під час ротації військового медика

— Шкода також, що народ дивиться на відсутність любові між православними християнами, навіть в одній державі Україна, і чимало хто вирішує для себе, що взагалі в жодну церкву не буде ходити.

— Є таке, на жаль. Але навіть з того ж 2018 року я стараюся людям нагадувати, що якщо ми йдемо в Європу, то в Європі все зовсім по-іншому. Там хто куди хоче, туди й ходить. Ніхто нікого не заставляє й не загоняє в якусь одну конфесію.

Декілька тижнів тому я читав у вас на «Діалозі» статтю, інтерв’ю з протоієреєм Назарієм Полатайком із Сполучених Штатів Америки. Дуже сподобалося, як він розповідав, що більшість проблем у його житті вирішувалися за чашкою кави, ніж на конференціях.  Я теж думаю, що треба не агресією відповідати на докори, а любов’ю. Об’єднувати народ, показувати, як у Святому Письмі сказано: «По тому пізнають усі, що ви учні Мої, як будете мати любов поміж собою» (Ів. 13, 35).

Тільки своїм життям, своїм прикладом ми можемо засвідчити, що тут Бог і тут істина, щоб люди довкола цього об’єднувалися.

Неприємно, коли ти працював і вкладав часточку своєї душі, а приходять інші й на це претендують

Як ви думаєте, що саме нас, українських християн, розділює? Ми віримо в одного Христа, чому при цьому так ворогуємо?

— Тому що в церковні справи втрутилась політика. «То, — кажуть, — московський піп, а то український батюшка». І от уже пішло розділення, хоча, як ви кажете, ми всі українці, українською мовою розмовляємо.

На жаль, таке склалося враження про Українську Православну Церкву. Мабуть, відгуки агресивні ще й тому, що немає реакції від церковного керівництва на деякі процеси. Є колаборанти, але про них ніхто не висловлюється, не говорить, що це ж порушення канонів. Жодних церковних заборон немає. Багато таких моментів.

Але, знову ж таки, довіряємо нашому священноначаллю, Блаженнішому Митрополиту Онуфрію. Можливо, ми не все знаємо, не все нам відкрито. Хоча хотілося б більше чіткіших формулювань і рішень.

— Яка зараз ситуація у вас на парафії?

— Давним-давно в нашому місті громаді київського патріархату була виділена земля під будівництво храму. Вони звели там свою каплицю і мають окреме приміщення. Ми служимо в себе. Але з тим новим ухваленим законом готові до всього.

У нашому місті кожна релігійна конфесія має собі хто приміщення, хто землю, але є люди, які не проти отримати наші приміщення для здійснення своїх духовних ритуалів. Ми намагаємося донести, що землі вистачить для всіх, беріть і будуйте. Але ж то потрібно будувати, а це не тільки кошти, але й час, і бажання, і здоров’я, і воля Божа.

За період будівництва нашого храму особисто в моєму житті та в моїй сім’ї відбулося чимало таких моментів, про які зараз тяжко згадувати. Ми з вами говорили на «Діалозі» про те, як дружина моя перехворіла на важку хворобу. Це все разом залишило неабиякий відбиток. Тож, неприємно, що ти вкладав часточку себе і працю своєї сім’ї, а хтось прийде й на це претендуватиме.

Але я розумію, що Церква це не стіни, а люди.

Друзі! Долучайтеся до створення простору порозуміння та єдності)

Наш проєкт — це православний погляд на все, що відбувається навколо Церкви і в Церкві. Відверто і чесно, на засадах взаємоповаги, християнської любові та свободи слова ми говоримо про те, що дійсно хвилює.

Цікаві гості, гострі запитання, ексклюзивні тексти — ми існуватимемо й надалі, якщо ви нас підтримаєте!

Ви донатите — ми працюємо) Разом переможемо!

Картка Приват (Комінко Ю.М.)

Картка Моно (Комінко Ю.М.)

Читати далі: